La funció de la pintura romànica no es només estètica, sino que te una finalitat més elevada: la pedagógica o didàctica, donat que la gran masa de població medieval era analfabeta i les imatges servien per a instruir-la dels dogmes de la fe.
Hi havien dues tècniques: la tècnica del fresc i la del tremp.
· La tècnica del fresc es basava en la preparació de pigments acolorits diluïts en aigua de cal, aquest tipus de pintura s'aplicava sobre la superfície mural a la que prèviament s'havia afegit una capa d'enlluir per allisar-la (guix, estuc...) L'aplicació es feia quan l'enlluït estava humit. Al assecar-se, el conjunt adquiria gran duresa i resistència.
· La tècnica del tremp també s'utilitzava per pintar murs. Els artistes elaboraven les pintures mesclant els pigments amb cola, resina i ou, moltes vegades s'utilitzava sobre el fresc, per reforçar els efectes.
Quan parlem de la tècnica del tremp a la caseïna, primer es deshidrata la caseïna i s'afegeix una lletada e calç i llet desnatada per aconseguir una pasta. El tremp a la caseïna és una pintura de assecat ràpid i soluble a l'aigua.
La forma més comú per a mobiliari de la pintura romànica al tremps és el tremp d'ou. En aquesta tècnica només s'utilitza el contingut del rovell de l'ou. La clara i la membrana del rovell es descarten. S'aplica oli de llinosa per matisar el color i vernís per a donar-li brillantor. Es rebaixa amb aigua fent més fàcil l'aplicació del color. Era una tècnica molt detallista. La pintura te diferents capes per donar textura als colors. S'aplicava pa d'or per a les aureoles o els espais buits del fons. S'utilitzava estuc per a donar volum als detalls.
Quan parlem de la tècnica del tremp a la caseïna, primer es deshidrata la caseïna i s'afegeix una lletada e calç i llet desnatada per aconseguir una pasta. El tremp a la caseïna és una pintura de assecat ràpid i soluble a l'aigua.
La forma més comú per a mobiliari de la pintura romànica al tremps és el tremp d'ou. En aquesta tècnica només s'utilitza el contingut del rovell de l'ou. La clara i la membrana del rovell es descarten. S'aplica oli de llinosa per matisar el color i vernís per a donar-li brillantor. Es rebaixa amb aigua fent més fàcil l'aplicació del color. Era una tècnica molt detallista. La pintura te diferents capes per donar textura als colors. S'aplicava pa d'or per a les aureoles o els espais buits del fons. S'utilitzava estuc per a donar volum als detalls.
Arqueta per contenir relíquies. Transició al gòtic. Primera meitat del s.XIII. |
Arqueta de reliquiari romànica. Segona meitat del s.XII. Pintura al temple sobre fusta reforçada amb ferramentes. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario